3. Jag började kalla mig feminist när jag var…

…pinsamt gammal. Polletten trillade ner sakta men säkert för mig. Det var en långdragen process, kan man säga, där jag inte kopplade att den där gnagande, skavande och irriterade känslan inuti var mitt feministiska jag som ville vråla rakt ut. Och även när jag hade fattat att feminismen stod för allt det där gnagande och skavande inuti mig kunde jag inte förmå mig att kalla mig för feminist på ett tag. Det var helt och hållet pga den bild som målas upp av feminister som aggressiva, manshatande, petitessältande hysterikor som jag inte ville förknippas med. Tills jag insåg att det inte alls är en sann bild av feminister.

Jag har varit både den där personen som inte fattat grejen med att bråka om blått och rosa (”alltså, orka!”) och den personen som har tyckt att ”Sverige är väl ändå rätt jämställt, väl”. Jag har à la Blondinbella inte velat kalla mig feminist för att jag inte har kunnat identifiera mig med en högst påhittad bild av vad som är en feminist och jag har tittat snett på tjejer i ”utmanande” klädsel och utan att blinka dömt ut dem som ”trashiga” och ”bimbos”. Jag har kommit en bit sedan dess.

Jag tror att det är lätt att fastna i gamla tankegångar, att bara adoptera andras tankegångar och att inte fundera över eller utmana de egna åsikterna. Men jag är glad att jag har kunnat göra det. För jag är stolt över att polletten till slut ändå trillade ner. Att jag inte står och stampar på samma plats utan faktiskt utvecklas och rör mig framåt. Och det är jäkligt befriande att sätta sig in i och läsa på om feminism. Det är också jäkligt frustrerande och irriterande visserligen, men bortsett från det känner jag att jag har… ”blivit hel” låter ju helt klyschigt och fjantigt, men det har åtminstone fallit några bitar på plats. Liksom. Världen känns genast lite rimligare i all sin orimlighet.

Kommentera

