4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…

Det här nuddade jag lite vid i gårdagens inlägg. Eftersom jag insåg det fantastiska med feminismen så pass sent har jag hunnit tänka en hel del om den genom åren dessförinnan. Jag har verkligen haft svårt för diskussioner som har gått ut på att det feminina ses som mindre värt. Exempelvis diskussioner om färger (som jag har nämnt några gånger). Jag har dessutom haft svårt att känna mig bekväm i och godkänd som kvinna av feminismen eftersom det bland vissa feminister finns den här synen på (för) feminina kvinnor som mindre värda och som de som sabbar allt feminismen försöker kämpa för. Jag har känt att för att vara godkänd i feministers ögon har jag varit tvungen att ändra på saker som känns som jag. Och som att jag har fått en orättvis våpstämpel eftersom jag inte har köpt det.

Men det ordnade ju upp sig till slut, det där också.

Och just det – ”tvångsdelad” föräldraledighet har retat upp mig också. För att jag bara har utgått från mig själv och min familj och det vi tyckte passade bäst för oss. Och det är väl ofta det som är anledningen till att man har problem med feminismen, för att man tycker att man kan sköta saker själv och att så många av feminismens frågor inte är ett problem för just mig. Att man inte lyfter blicken och ser till flera än bara just mig själv och min familj. Och att man tittar på enskilda frågor helt skilt från det stora sammanhanget som frågorna är lyfta i. Om en ser jämnt fördelad föräldraledighet som ett tvång staten ställer på föräldrar som en form av kontroll – ja, då blir en gärna lite lätt upprorisk och förbannad. Det är väl också en av de vanligaste missförstånden och något jag själv har gått totalt på – att feminismen innebär en massa måsten och tvång. Nu måste vi ändra på exakt allting och vända hela världen upp och ner! Istället för att tänka att det i grund och botten bara handlar om attitydförändring. Ett annat, modernare sätt att tänka som förmodligen påverkar mig mest på insidan.

Kommentera

