7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder

Jag kan inte påstå att jag har några feministiska förebilder på det viset, faktiskt. Kanske konstigt, men jag har inte läst några av de klassiska böckerna om feminism (främst för att jag inte orkar läsa böcker för tillfället – ett ganska långt tillfälle) utan håller mig till artiklar och inlägg på nätet. Jag följer feministiska bloggare som jag gillar och uppskattar, men jag vet inte om jag kan peka på någon enskild eller några enskilda och kalla dem mina förebilder. Alla feminister är mina förebilder, för jag känner lite att jag fortfarande håller på att lära mig om feminismen. Ska jag plocka ut någon ur högen skulle det vara Lady Dahmer, för det var hon som bidrog till att jag öppnade ögonen från första början.

Lisa skrev i sitt inlägg om vad hon tänkte om feminismen innan hon själv blev feminist, att hon kände sig så opåläst och obildad i jämförelse med feminister och att hon därför kände en klyfta mellan sig själv och feministerna. Och jag kan skriva under på det. Dels att jag kände så innan och dels att jag fortfarande känner lite så. Inte så att det hindrar mig från att kalla mig feminist eller att det egentligen finns en klyfta (längre), men helt ärligt kände jag mig skitdum när jag skulle börja skriva detta inlägg och insåg att jag inte har en massa namn att slänga mig med. Som att jag är för opåläst och obildad för att få kalla mig Riktigt Feminist™. Jag kan inte rabbla alla historiska händelser som har betydelse för den feministiska rörelsen, även om jag känner till en del på en icke-detaljerad nivå (kan inga årtal och egentligen inte så många namn heller), men jag känner lite att ja – att kunna sin historia är viktigt, men att kunna sin historia behöver ju inte nödvändigtvis betyda att jag måste kunna egentligen ovidkommande detaljer. För historien i sin helhet kan jag. Sedan finns det naturligtvis en annan poäng i att lära sig namn och inte låta dem falla i glömska. Och där har jag lite hemläxa, om en säger så. Men att jag känner mig mindrevärdig för att jag inte är lika påläst som vissa andra feminister ligger ju helt och hållet hos mig (möjligtvis efter en viss påverkan av samhället och min omgivning – att kvinnor måste ha jävligt bra på fötterna innan de kommer och påstår något – kanske därför så många feminister är så pass pålästa och har så pass detaljerade kunskaper?), så jag har bestämt mig för att skita i det. Nej, jag har inga historiska personer som förebilder, utan tycker att det funkar skitbra att ha nutida förebilder som är vemsomhelst som tänker vettiga tankar. För det är vad jag strävar efter.

Kommentera

