Vänder lite ut och in på det här med en nischad blogg

Något mycket märkligt har hänt. Om ni följer min andra blogg har ni säkert kunnat lista ut att jag inte har så mycket lust att blogga om smink och diverse. Det har inte hänt något där på snart en månad och innan dess var jag inte världens mest aktiva heller. Om en sä’r. Det är ganska skönt att inte känna sig helt stressad över att solen skiner ute eller åtminstone lyser upp tillvaron hyfsat för att kunna få till bra produkt- eller sminkfoton. Och det är riktigt jäkla skönt att inte känna det minsta lilla ha-begär efter produkter. För konstigt nog känner jag inte att jag vill kasta mig över en enda produkt just nu. Även om jag ser saker som jag tänker att det där skulle jag nog gilla, så känner jag inget som helst behov av att införskaffa. Jag läser alla bloggar jag har läst tidigare och jag hänger med i nya kollektioner, men inget får blogglusten att komma tillbaka. Just nu åtminstone.

Ironiskt nog har jag fler följare än någonsin på Bloglovin. De är inte många, men fler än vad jag haft tidigare. Just det känns roligt, men ger mig lite dåligt samvete eftersom jag inte producerar ett skit. Och mycket av avsaknaden av blogglust tror jag kommer av att jag la ner så mycket tid och energi på att försöka få till en bra blogg med intressant innehåll, men jag kände ganska stor frustration över att läsarskaran förblev rätt pytteliten (även om jag naturligtvis var otroligt glad för de läsare jag hade). Jag har haft min blogg i över två år och på senaste tiden har flera nystartade bloggar seglat upp bland ”storbloggarna” i sminkkategorin, vilket lite har fått mig att tappa geisten. Det låter extremt löjligt, jag vet, men stort OBS att jag inte har något emot de bloggarna och deras framgång. Det bara fick mig att inse att min blogg alltid kommer vara i liten skala och ganska B:ig liksom. Och då måste en ju fundera över om det verkligen är SÅ roligt, det här med att sminkblogga. Och varför det har varit roligt. Är det att få prestera eller är det ett genuint intresse? Eller kanhända en kombination? Jag känner inte samma krav på mig själv att prestera på den här bloggen och få många läsare, så varför är det så viktigt för den andra bloggen?

Jo, jag antar att det är för att personliga bloggar just är personliga och det är en speciell typ av bloggläsare som gillar att läsa personliga bloggar om personer de inte känner. Det är mera okej att inte ha så många läsare liksom. En sminkblogg däremot hamnar direkt i en kategori med en helt annan typ av bloggläsare som förmodligen slukar en hel del sminkbloggar. Lite samlar på sminkbloggar. Och jämför. Det blir mera konkurrens, helt enkelt. Du kan inte skriva om allt som alla andra skriver om, för är du inte först ut är det ingen som orkar läsa. Du kan heller inte bara skriva om sånt som ingen annan skriver om, för då har du till slut inget att skriva om. Och fokuserar du bara på vad du tror att läsarna vill ha, då tappar du lusten till slut. Från början bloggade jag bara för min egen skull. Helt och hållet. Jag bloggade om det JAG tyckte var roligt att skriva om. Köpte och recenserade produkter som JAG kände för att köpa och recensera.

Jag startade inte den bloggen med tanken att det var ett sätt att få testa produkter gratis. Och det har aldrig varit min drivkraft överhuvudtaget. Men PR-byråernas intresse blir lite som ett betyg. Och jag kände efter ett tag att jag ville ha det där betyget. Det där beviset på att jag har en intressant blogg, en blogg som räknas liksom. Jag fick en liten tårtbit av betyget, men det var liksom allt. Och då började det störa mig. Vad saknas? Vad gör jag fel? Skit i produkterna, jag köper dem i alla fall om de intresserar mig – men Vad. Fasen. Gör. Jag. Fel?! Och ja, den utgångspunkten är ju dömd att misslyckas. För då skriver jag inte för mig själv, inte för läsarna utan för att få en okej-stämpel av någon helt annan. Helt uppåt väggarna! Och jag gillade verkligen inte hur jag tänkte och hur jag blev. Hur det stack till av att se andras utskick. Hur jag fick sitta och intala mig själv att jag inte ska bry mig. För jag ska fan i mig inte bry mig för det är inte produkterna jag vill ha. Så himla märkligt allting. För jag vet innerst inne att jag vill inte ha det där andra heller. För det innebär krav och förväntningar och det allra sista jag vill ha är krav och förväntningar.

Men det är lite som att tänka att du jobbar på en arbetsplats, har samma arbetsuppgifter som övriga, lägger ner samma tid och energi, men det är bara de andra som får uppskattning och löneförhöjning medan du står där helt osynlig och stampar på samma ställe som från början. Jag antar att det är det som svider. Fast när började jag se sminkbloggandet som ett jobb? Det är väl där skon klämmer kanske.

Så ja. Det är därför det är tyst som i graven där borte. Och möjligtvis har den bloggen gått i graven. Jag får lite se. Kanske kommer lusten tillbaka, kanske inte.

11 thoughts on “Vänder lite ut och in på det här med en nischad blogg

  1. Har saknat dina inlägg på sminkbloggen måste jag säga, kikade in senast igår för att se om du hade skrivit något nytt, men nu förstår jag varför det varit tyst.

    Tråkigt när man hamnar i den situationen där det liksom gått till den punkt att det inte är roligt längre, bara ett måste (jag hade samma känslor under min fotograf-utbildning, allt blev en tävling och förstörde det roliga – vilket också ledde till att jag gick in i väggen).

    Tycker att du gör helt rätt att inte skriva någonting bara för att du känner dig tvingad, jag skulle heller aldrig göra det. Tiderna förändras och även vi liksom. Men jag hoppas ändå att du får tillbaka lusten och passionen någon gång då jag verkligen gillar din blogg.

    Men jag ska se till att följa den här bloggen också för att veta vad du pysslar med🙂
    Många kramar❤

    1. Tack snälla du!🙂
      Ja, det är jättetrist för när det är roligt att blogga ger det ju en hel del energi att planera och skriva inlägg. Men det var ett tag sedan det kändes så där upplyftande, så jag avvaktar lite och ser. Förhoppningsvis kommer lusten tillbaka.

  2. Bra att du slutat blogga på sminksidan om du känner att de ger för mycket negativa känslor, så ska de inte vara! Jag hoppar in på den här bloggen istället nu då, så har jag koll på dig.😉 Kram!

    1. Ja, jag vill verkligen inte känna den där stressen att krysta ur mig inlägg och känna prestationsångest. Båda mina bloggar är rena hobbies och känns de inte längre så, då är det åtminstone dags att ta en rejäl paus.
      Gör så! Den här bloggen ska jag ju blogga på varje dag i hundra dagar så här händer det lite i alla fall.😉

  3. Jag tycker att det går utmärkt att integrera de två bloggarna i en, jag tycker om att läsa om ditt privatliv, dina tankar och känslor!
    Jag förstår vad du menar om läsarkrets/antal och pressutskick, jag kan ibland känna samma sak då jag inser att jag aldrig kommer att bli en stor bloggare och få tusentals besökare men precis som du kände med din passion i början att du skrev för din egen skull, så känner jag just nu, jag skriver för min skull i första hand och för läsarna i andra hand, jag kommer aldrig be om ursäkt om jag inte bloggar varje dag, om jag missar en vecka och jag känner heller inget behov i att förklara mig, bloggen är min hobby, sedan att jag lägger ner så mycket tid på den beror snarare på att jag inte har så mycket annat i mitt liv, jag är singel, barnlös och jobbar endast 75% samt bor ca 3 min från jobbet.
    Jag har saknat dig men läser din blogg här och jag uppskattar dig och ditt bloggande, både här och i din sminkblogg.

    1. Tack! 🙂
      Jag fattar egentligen inte var den här prestationsångesten kom ifrån, men lite har det väl att göra med tiden som går åt till sminkbloggandet. Det är ju inte gjort i en fisvändning, om en säger så. Men jag hoppas att jag kan hitta tillbaka till att sminkblogga enbart för att jag tycker att det är roligt. En fördel med pausen där är ju att jag får mera tid över för den här bloggen, för den har fått stå tillbaka en hel del. Jag skulle kunna slå ihop de två, men jag känner att det är enklare att ha det separerat. Eller enklare och enklare, det blir mera tydligt för mig själv om inte annat.🙂

  4. Jag kan känna igen mig i din prestationsångest faktiskt!🙂 Jättebra skrivet inlägg!🙂

    Jag har nog dock mer ångest över bilderna, att jag inte tar lika fina bilder som många andra! Nu under vinterhalvåret när jag för en gångs skull fått jobb heltid har ju jag inte kunnat ta en endast bild i dagsljus praktiskt taget = alla mina bilder har varit brusiga! Tror det är där jag får lite bloggångest..fula bilder och att jag aldrig gör dagens smink inlägg längre för jag sminkar mig aldrig! ;S Jag har inte hunnit när jag jobbade och nu när jag är utan jobb igen så är jag bara lat och bekväm oftast🙂

    Jag tycker du är jätteklok som kommit fram till detta i alla fall…att blogga ska vara ROLIGT!!!🙂

    Jag fick blogglust tillbaka nu när SOLEN äntligen visar sig igen😀

    1. Tack!🙂 Ja, herregud, bilderna kan man ju bli tokig på under vinterhalvåret! Köpte nåt jäkla tält och trodde att jag skulle bli mästerfotograf över en natt, men det blev jag ju naturligtvis inte. Så det spelar helt klart in för mig också. När det känns helt omöjligt att få till inläggen så som man vill ha dem.

      Lusten har börjat vakna lite igen och solen spelar faktiskt lite roll där. Jag vill inte direkt att blogga om produkter än, men att lägga upp sminkningar när jag får tillfälle att fota. Så den får inte gå i graven än, men tuffar på lite i lugnare takt ett tag.

  5. Jaha där ser man, så kan det gå, medveten om det jag med. Tror alla bloggare mer eller mindre har Ågren för allt möjligt. Men jag tycker man ska göra det som känns rätt för en själv, bry dej inte om oss😉 Bloggar gör man så länge det är kul, sen får det vara= min melodi. Ha det gott i vårsolen. Kollar in här ibland dårå:)

    1. Ja, det gäller ju att stoppa sig själv när man känner att det inte känns roligt. Tänka igenom varför och se om det är någon mening att fortsätta. Jag tror att det var ganska nyttigt och bra att få ur sig var skon klämmer. Nu börjar lusten komma tillbaka lite smått, så det blir nog bra det här.🙂

Kommentera

