Kalasar idag

Jo, jag är ju tillbaka idag. Och ja, jag kan gå, trots megaaktivteten igår. Har däremot inte så mycket mer att komma med i bloggväg idag. Förutom att mitt äldsta barn fyller femton idag. Etta. Femma. Jag verkar tänka och säga detta varje år, men helt galet är vad det är. Hur de föds, lär sig gå och huxflux blir tonåringar. Älskade, fina unge.

Det svåraste med att vara tonårsförälder, tycker jag, är att barnen kommer upp i en ålder då de börjar komma i kontakt med, eller åtminstone närmar sig kontakten med, vuxna företeelser. Hur ska man hinna och hur ska man komma ihåg att säga och berätta allt det där man vill att de ska ha med sig på vägen? Allt man vill att de ska veta INNAN och inte i efterhand. Det känns lite som att det brinner i knutarna att hinna föräldra ”färdigt”. Alla tonåringar är ju däremot inte så himla sugen på att sitta och filosofera och diskutera med sina föräldrar, så det blir lätt så där krystat och framtvingat. Fasen, jag som skulle vara den där coola föräldern som hela tiden skulle vara så öppen och prata om allt mellan himmel och jord med mina barn, låta alla viktiga diskussioner ha en naturlig plats i vardagen liksom. Inte lika lätt som en tänker sig. Allra helst inte eftersom man inte räknar med att barnen inte bara sitter där idel öra och insuper klokheter. En får börja spela in ”band” och låta dem få lyssna på mig i sömnen. Föräldraskapet alltså, en har ännu inte riktigt fattat vad en gav sig in på där för femton år sedan.

One thought on “Kalasar idag

  1. Grattis till femtonåringen!
    Håller med om att åren går fort, jag har en sextonåring här hemma. Var inte så länge sedan han var en liten plutt…

Kommentera

