Utseendefokus

Jag har haft ett inlägg i huvudet hela dagen, men nu när jag ska skriva kan jag inte få ihop en enda mening. Det är möjligt att jag har skrivit något liknande inlägg tidigare så det kanske inte gör så mycket. Det var något om att jag som uppenbart fåfäng person förväntas vilja att min omgivning kommenterar mitt utseende. Att jag sminkar och klär mig för att få uppmärksamhet. Det är, tro det eller ej, så långt ifrån sanningen man kan komma. Även om jag nog kan förstå hur man kan tänka att ett (”stajlat”) utseende som i viss mån sticker ut önskar en viss uppmärksamhet, så stämmer det inte in alls på mig själv.

Jag blir bara obekväm. Svamlar ur mig något konstigt svar om var jag har köpt kläderna, vad de kostade eller börjar prata om någon produkt jag använder, bara för att få bort fokus från mig. Jag har tänkt att det beror på att jag är dålig på att ta komplimanger, men alltså nä. Jag tycker inte om att prata om mitt utseende. Jag vill inte att andra ska fokusera på mitt utseende. Alls. Och det kanske rimmar illa med att jag sminkar mig en hel del, fixar och byter frisyr stup i kvarten, klär mig i klänningar och klackar (även om jag för tillfället inte så ofta gör det, så hör det till min basgarderob). Men det finns ingen uppmärksamhetstörst i det. Faktiskt. Det är bara så jag trivs med att se ut och det är faktiskt inget jag tycker om att diskutera närmare. Jag får ganska ofta göra det. Mest för att folk vill vara snälla, så klart. De allra allra flesta är enbart snälla och vill ge komplimanger och positiv uppmärksamhet. Jag tycker ändå inte om det.

Det verkar smått omöjligt för omvärlden att ta in, men det är faktiskt fullt möjligt att inte tänka på någon annan än sig själv när en sminkar sig och klär sig. Jag tänker överhuvudtaget inte på vad folk ska tänka om mitt utseende när jag väljer smink och kläder för dagen. Det absolut sista jag tänker på är hur män i min omgivning ska reagera på mitt utseende. Jag tänker inte ens på vad M (dvs, min man) ska tycka och tänka. Helt ärligt har jag ingen aning om vad han gillar när det kommer till smink och kläder på mig. Jag bara antar att han är attraherad av mera än bara min yta och att det faktiskt inte spelar så stor roll om vissa kläder eller sminkningar inte faller honom i smaken.

Poängen med denna utläggning är att jag som kvinna förväntas vilja vara vacker i min omgivnings ögon och förväntas därför uppskatta och bli glad av komplimanger eller egentligen bara av utseenderelaterad uppmärksamhet överhuvudtaget. Allra helst om jag uppenbart har lagt ner tid på mitt utseende. Som att det per automatik innebär att jag har lagt ner den tiden för andra människors skull.  För deras viewing pleasure. För att behaga. Mitt utseende blir allas angelägenhet. Jämför gärna med en gravid mage som alla klappar på och kommenterar o-ombett. Det är inte helt olikt, faktiskt. Jag kanske är en minoritet här, som inte ens uppskattar välmenande komplimanger från snälla människor. Jag är bara trött på att vara mitt utseende. Med det menar jag så klart inte att jag är så sjukt snygg så alla bara måste prata om det hela tiden. Utan snarare att det känns som att så många känner sig nödgade att kommentera att jag så uppenbart ägnar tid åt att greja med mitt utseende. Och ja, det vore ju enkelt att bara sluta greja då om jag är så trött på alla kommentarer. Fast nä. Jag vill greja utan att för den sakens skull enbart vara Tjejen Som Grejar Med Sitt Utseende™ i andra människors ögon. Att jag sminkar mig en hel del och ibland klär mig som att jag ska på fest mitt på en helt vanlig tisdag, det är cirka 2% av den personen som är jag. Och de två procenten är helt och hållet tillägnade min egna underhållning (dvs. applicerandet och planerandet – möcket rogivande och terapeutiskt på sitt sätt).

S’atte ja. Jag kom visst ihåg vad jag ville skriva till slut ändå.

2 thoughts on “Utseendefokus

  1. Jag känner mig lite träffad nu…😉 Brukar ju rätt ofta säga att du har snygga kläder, frisyr, smink osv. Menar inget illa med det (och det tror jag du vet) men det gör det ju inte mindre jobbigt för dig. Jag tycker det är fantastiskt med en människa som ”sticker ut” lite från mängden så som du gör. Och jag vet ju att du inte gör det för att behaga någon eller försöka få uppmärksamhet. Jag är nog en person som spontant säger vad som faller mig in när jag ser något jag tycker är fint. Har nog aldrig ens tänkt tanken att någon inte skulle uppskatta det så det är jättebra att du säger hur du känner inför sånt.

    1. Ja, jag förstår absolut att du inte menar något illa. Jag menar egentligen mera själva fenomenet att det förutsätts (allmänt, inte av enstaka individer) att bara för att jag är kvinna så ska jag uppskatta när mitt utseende uppmärksammas. Som att mitt utseende är till för andra liksom.

      Sedan är det skillnad på att säga att ett klädesplagg är fint eller att någon är fin i håret (som ju faktiskt även jag kan tycka är roligt att höra om det stannar där) och att liksom ha en diskussion om en (närvarande) persons utseende (som jag har varit med om ett antal gånger). Jag har varit med om att jag varje morgon fick en ”recension” av mitt utseende för dagen. Kläder, smink, hår. Allt gicks igenom och typ betygsattes. För att man, antar jag, antog att jag gjorde det för att få uppmärksamheten och för att vara snygg i andras ögon. Det tyckte jag var så jobbigt så jag bävade för det varje dag och pustade ut när dagens recension äntligen var över. Men så himla svårt att säga något om det, när folk bara vill vara snälla och tror att det är något jag vill att de ska göra. Och ganska svårt att komma underfund med att jag faktiskt inte tycker om det. För man är ju programmerad att tro att andras uppskattning är det man lever för. Och om det är utseendet som får uppskattning så är lyckan gjord liksom.

      Sedan vill jag säga att det är skillnad på personer (som du) som faktiskt pratar om annat med mig också. För med vissa personer känner jag verkligen att jag är till hundra procent mitt utseende och ingenting annat. Ungefär som när man var gravid och ingen visste vad de skulle prata om med en längre. Fast mera ”jaha, oj vad hon är sminkad, hon måste vara helt korkad och inte ha något att erbjuda i matnyttig väg, henne vet jag inte vad jag ska säga till”.

      Ja, det blev en uppsats till svar.🙂

Kommentera

