Tre viktiga länkar

Men vad i helvete! Helgerna är tydligen döden för #blogg100 den här svängen. Jag skrev faktiskt ett inlägg i lördags, via mobilen, som WordPress-appen förstörde. På något vis hamnade jag i limbo på en sida som inte gick att gå ifrån. Så ingen publicering och inlägget ligger kvar enbart på mobilen pga finns ingen koppling mellan appen och webb-WP. Så jag blir sur och vägrar undersöka om jag kan publicera inläggshelvetet i efterhand. Alltså, vet att det ligger sparat på appen, orkar bara inte undersöka om appen har behagat sluta krångla.

I alla fall. Igår hade jag ett inlägg i huvudet hela dagen. Som jag tydligen aldrig skrev annat än i huvudet. Överensstämmer inte riktigt med reglerna för #blogg100, antar jag. Men vi fortsätter att lalalalalaBINGO-låtsas som att jag har bloggat exakt varje dag sedan 1/3 och  kör vidare.

Gårdagens inlägg gick ut på att länka till två av de absolut vettigaste och viktigaste inläggen på länge.

Först och främst: Alla hade gömt Anne Frank, men ingen vill hjälpa Mohammed. Om pågående historieskrivning.

”Dessa ungdomar [framtidens ungdomar, Reds. anm.] kommer kanske tänka: ”Nej jag hade minsann inte gått på medias snack om höger- och vänsterextremister när nazisterna knivhögg människor och klottrade ned judiska skolor! Jag hade minsann reagerat på den konservativa våg av inskränkande av aborträtt och hbtq-personers rättigheter som svepte genom världen i mitten av 2010-talet innan det var för sent. Jag hade sagt ifrån när det dåtida rasistiska partiet Sverigedemokraterna, vars själva grundideologi byggde på att dela upp människor efter härkomst och hudfärg, vann mark som ett legitimt parti. Jag hade insett det absurda i att asylsökande människor skickades tillbaka till tortyr och förföljelse fast Sverige på den tiden var ett av Europas mest glesbefolkade land, och sagt emot. Jag hade definitivt kämpat för att välfärdsstaten som fanns i slutet av 1900-talet skulle behållas och byggas ut, för det är ju självklart att folk mår bättre när jämlikheten ökar och det finns sociala skyddsnät. Jag hade minsann varit en av de goda människorna.”

Vidare till: Kulturrasism – den nya rasbiologin.

”Det sägs ofta att ordet rasism används för ofta och att det – som jag tidigare nämnt – blivit inflation på ordet. Jag skulle dock säga att vi är lite för rädda för ordet och framförallt att kunskapen om ordets betydelse behöver öka. Om vi ska kunna förebygga sådant som hände i Tyskland, i Sydafrika eller andra länder som drabbats hårt av rasism så måste vi våga se rasismens olika uttryck. Rasism kommer förmodligen alltid att finnas – men anledningarna till den och formerna av den kommer att förändras med tiden.”
vadbetyderrasismstor5

Nu hittade jag även ett tredje ”inlägg” som är minst lika vettigt och viktigt – Rummets FAQ om rasism mm.

”För det första: låt oss skilja mellan ”rasism” och ”rasistiska fördomar” (på engelska: racial prejudice). Rasistiska fördomar är förutfattade uppfattningar man kan ha kring olika människor utifrån utseende och etnicitet; en svart svensk person kan exempelvis ha rasistiska fördomar om vita svenskar (det vill säga – fördomar som utgår ifrån att det finns en vit ”ras” som uppvisar ett visst beteende). Rasism är däremot ett system som legitimerar rasistiska fördomar, det vill säga ett system som värderar en viss grupp/”ras” över en annan.

Skillnaden mellan rasistiska fördomar och rasism stavas m-a-k-t. När rasistiska fördomar kombineras med en ojämn fördelning av makt och resurser kan man tala om rasism som ett samhälleligt, systemiskt problem.”

Inläggen bör läsas i sin helhet, som ni ju så klart förstår. De är långa, men så jäkla bra.

Kommentera

