Tre punkter

Okej, det här med #blogg100 går verkligen ”skitbra”. Just idag känner jag inte för att lägga ut texten om något utan kan däremot tänka mig att spalta upp några åsikter jag går runt och har.

1. Jag tror inte tiggare blir rika av att tigga. Allra helst inte i små städer som min hemstad. Jag tror heller inte att det är så himla härligt att sitta där på kalla marken och mötas av ”om blickar kunde döda”-blickar eller bara bli behandlad som luft och ingenting.  Jag tror helt enkelt inte att någon väljer att göra det framför att göra något ”vettigt” för att få pengar. Jag tror däremot att dessa människor inte har speciellt många andra val. Eller att det här helt sonika är det minst otrevliga av de valen de har. Kalla mig naiv och blåögd. Jag känner hursomhelst inte att mitt obehag eller mina obekväma känslor är viktigare än deras överlevnad. Mirijam skrev en jäkligt bra krönika om det här, som jag tycker ni ska läsa om ni inte redan har gjort det.

2. Fotbollssupportrar som spårar ur, spårar ur delvis pga den kultur som finns bland fotbollsfans. Man ska älska sitt eget lag och hata sina motståndare. Inte bara inte hålla på, utan man ska hata. Hata hata hata. Någon skrev en kommentar någonstans om att den kulturen ger huliganerna intrycket av att de har alla inom sin supporterklubb bakom sig. Jag tror det är helt sant. Och jag tror också att det enda rätta är att sätta in åtgärder som faktiskt drabbar alla, eftersom våldet potentiellt kan drabba alla. Ta en time out, spela utan åskådare, whatever. Nä, det hindrar inte att huliganer hoppar på folk någon helt annanstans, men det är inte fel att markera och eliminera de tillfällen man faktiskt kan eliminera. Bara för att ett sätt att åtgärda ett problem inte är en universallösning betyder det inte att det är helt verkningslöst. Alternativet verkar dessutom vara att göra… ingenting?

3. Det här inlägget – Vad är du rädd för egentligen? – det borde läsas och begrundas av alla. Exakt alla.

 

One thought on “Tre punkter

  1. Jag tror inte heller man väljer att tigga bara för att man är lat eller liknande. Men jag tror heller inte att vi hjälper dessa människor (på lite längre sikt) genom att ge dem pengar och därmed uppmuntra dem till en tillvaro där de sitter passivt på kall mark och ber om pengar. Deras barn (åtminstone här i Norrköping) går inte i skola och vad har de för chans till ett bättre liv så länge deras föräldrar tigger? Jag tror man måste sätta press på deras hemländer (i synnerhet om det är ett EU-land) att ta sitt ansvar för sina fattiga. Hjälpa på plats i hemlandet? Ja. Uppmuntra tiggeri här? Nej. Jag ser ju hellre att de blir svenska medborgare än att de lever som de gör nu, utan chans till ett drägligt liv.

Kommentera

