Musik att kuta till

Tänkte spinna vidare på springeri-pratet och gå in på musik. På senare tid har jag sett efterlysningar på bra springmusik cirka överallt. Jag har svårt att springa utan musik. För jag hör bara min tunga andning och blir så där överfokuserad på andningen, vilket gör att jag nästan börjar hyperventilera och får panik. När jag lyssnar på musik däremot bara andas jag utan att tänka och det funkar så mycket bättre. Plus att jag kan bli så sjukt peppad av en bra springlåt att jag bara flyger fram (i tanken då, knappast in reality). Så nu tänkte jag lista mina för tillfället absoluta favvo-låtar att springa till. Dock inte i någon specifik ordning, utan bara allt eftersom jag kommer på dem.

1. Work Bitch med Britney Spears.

Det är någe med den här låten som jag bara älskar. Olika partier med olika tempo, texten (förutom möjligtvis prat om ”hot body” osv, men det bortser jag från) och det här stycket:

Here comes the smasher
Here comes the master
Here comes the big beat
Big beat to blast ya
No time to quit now

Blir liksom fylld av energi och får en sån där extra push. OBS! Brittan har gjort schukt många bra låtar att springa till, så skyr du inte hennes musik som pesten har du en guldgruva där.

2. Runaway Baby med Bruno Mars

Alltså, den är så sjukt svängig. ”You better run (you better run) You better run (you better run)” liksom.

3. Pump it med Black Eyed Peas

Lyssna på inledningen så hör du ju. Blir extremt peppad. Gillar den här speciellt om det är ett jobbigt parti, för då fokuserar jag på ”handklappningarna” och kör i takt.

4. Busy Doing Nothing med Ace Wilder

Takten. Eller ja, det är väl takten som gört med alla de här låtarna. Men jag gillar att springa till sån här lite mera svängig takt. Och gillar också tydligen låtar med partier med olika tempo.

5. Run the world (Girls) med Beyoncé

Pepp gånger tusen. Älsk! Bra låt att inleda springturen med. Inte för högt tempo, men som sagt – peppigt!

6. Sexy Back med Justin Timberlake

En till sån där ”flyger fram”-låt. Musik som liksom maler på i en stadig takt kan vara hur bra som helst att bara lyssna på beatet och inte tänka så mycket.

7. Spring med Timbuktu

Åh! Inledningen på den här högt i lurarna när man skumpar fram får en att känna sig helt viktlös och som att man glider fram. Fokuserar ofta på texten därefter och glömmer bort att jag springer.

8. Get Ur Freak On med Missy Elliot

Säger nästan sig självt om man lyssnar på låten. Lite som Sexy Back, ett stadigt beat att fokusera på. Perfekt i uppförsbackar, har jag märkt.

9. Burn med Ellie Golding

Nästan lite tvärtom. Lite svävande musik. Bra inlednings- eller nedvarvningsmusik.

10. Fallskärm med Timbuktu

Den där lite ”pärlande” slingan och takten. Svensk rap är överhuvudtaget ganska tacksam springmusik pga jag fokuserar på att lyssna ordentligt på texten (som jag sällan gör annars).

11. 4×4 med Miley Cyrus

Har nyligen upptäckt den här. Tänker en linedance-låt på speed.

12. You’ve got time med Regina Spector

Ännu en flyga fram-låt.

13. Body Count med Justin Timberlake

No brainer liksom.

14. What you waiting for med Gwen Stefani

Jamen, what you waiting for. Skynda skynda liksom.

 

Så där. Ungefär 49 minuter perfekt springmusik, om du frågar mig. Och nä, jag springer inte till purfärsk musik direkt, men är beatet rätt spelar ålder ingen roll. Varsågod att citera. Jag har ingen genomtänkt lista och jag kör allra allra oftast på Shuffle för jag vill bli överraskad och inte förknippa vissa partier av löpturen med specifika låtar. Det blir så tungsprunget då. Ja, det är väl vad jag har att tipsa om. Värschgo.

Ps. Kuta = springa. Fick just för mig att det är ett dialektalt ord som inte förstås på alla håll i landet? Menar icke kuta med ryggen, utan lägga benen på ryggen och kuta. Comprende?

Ps 2. Är du kömpis med mig på Fejjan finns ju även mina formidabla springlistor att hitta på Spottan. Rekommenderar dem om du inte känner direkt avsmak av tipsen ovan.

Ps 3. Är på ständig jakt efter nya springlåtar själv, så tipsa gärna om vilka låtar du älskar att springa till!

Kommentera

