7 punkter om politik

Nu har jag kommit till en sån där punkt igen, då jag har så mycket att säga utan ork och tid att lägga ner en dryg timme per inlägg. Så här kommer några korta utläggningar:

1. Vi ska tillåta vem som helst att demonstrera pga demokrati, sägs det från flera håll nu. Jag bara undrar om demokrati innefattar att även de som bryter mot lagen (hets mot folkgrupp/förtal) ska ha rätt att publikt lufta sina åsikter? Demokratikortet viftas det ju med hela tiden från rasister/nazisters håll, men när även andra viftar med samma kort för rasister/nazisters rätt att sprida sitt budskap – då känns det som att normaliseringen av rasism har förblindat. Men jag kanske bara inte fattar. Citatet ”jag må inte dela din åsikt, men jag skulle dö för din rätt att framföra den” (extremt fritt citerat) av vemdetnuvar känns inte riktigt applicerbar på nazister. För så länge man faktiskt inte pratar om deras åsikter som direkt olagliga fortsätter rasismen att frodas och bli mer och mer accepterad. Det ÄR inte acceptabelt att vara rasist. Punkt.

2. Har också hört flera kritisera demonstrationer som sådana, i dagarna. Personer som i stort sett ser demonstrationer som patetiska och overksamma. Jag ska villigt erkänna att förutom Pride har jag inte deltagit i några demonstrationer (reserverar mig för eventuellt taskigt minne här), men jag tycker ändå att de är sjukt viktiga. Nej, det kanske inte strömmar åhörare till en demonstration så vem luftar man åsikten till, men en demonstration går ju aldrig omärkt förbi för det. Jag tycker det är viktigt att ta ställning och jag tycker det är viktigt att visa att man tar ställning. Demonstrationer är ett sätt att visa att man tar ställning. Ett sätt att synliggöra frågor och synliggöra hur många som faktiskt tycker så här och som vill ha en förändring. Det mest provocerande jag har hört i ämnet demonstrationer är att folk bara gnäller på samhället. Jag får anta att personer med den åsikten antingen är skitnöjda med exakt allt alltid, alternativt inte tror att något går att förändra och därför har lagt sig ner och spelar död? Det finns MYCKET att vara kritisk mot i dagens svenska samhälle. Den som försöker påstå något annat lever i en fantasivärld.

3. Politiker på Facebook. Di borde tänka både en och två gånger innan de lägger sig på sandlådenivå i diskussioner om de vill ha röster i valet. Jag har helt ändrat uppfattning om personer jag förmodligen annars hade röstat på (på lokal nivå, dvs.). Ser man på.

4. Feministiskt Initiativ. Älsk! Jag har precis lyssnat på Värvet-intervjun med Gudrun Schyman och den är klockren. Där har vi Vettig Människa™ personifierad. Om du också är övertygad F!:are – lyssna. Om du inte är helt övertygad F!:are – lyssna! Om du känner att F! står för allt du inte tror på – lyssna! Du kanske blir överraskad. Eller mer övertygad, vad vet jag. Hon är värd att lyssnas på dock.

5. Vilket för mig till nästa punkt. Och vi tar F! och Gudrun Schyman som exempel. Många hatar både partiet och Gudrun utan mera belägg än någon luddig ”de är så irriterande”-formulering. Förmodligen utan att veta speciellt mycket om vad F! och Gudrun står för. Men jag vill påstå att det är minst lika viktigt att sätta sig in i vad personer man inte håller med, tycker och vad de står för. Egentligen. Inte nödvändigtvis för att ändra åsikt, utan för att ha bättre förståelse för vad man INTE tycker. Även om jag är utan tvekan vuxen har jag inte en fullt utvecklad bild av var jag står i alla möjliga och omöjliga frågor. Det jag tyckte för 10, 5 eller 2 år sedan kanske jag inte håller med om längre. En utvecklas ju ständigt. Vissa frågor kanske jag inte har funderat så mycket över förrän jag hamnar på en viss plats i livet/i en ny situation då den typen av frågeställningar blir aktuella och viktiga för mig. För att reda ut var jag står vill jag ha koll på vilka åsikter som finns i frågan och var jag står. Även efter jag har bestämt mig (mer eller mindre övertygat) vill jag fortsätta hålla koll på de olika åsikterna. För jag vill fortsätta utvecklas. Antingen bli än mer övertygad eller kanske faktiskt ändra åsikt. Eller stanna någonstans i mitten pga det är inte alltid lätt att ha en fullt övertygad åsikt om allt.

6. Ovan gäller även utanför politiken så klart.

7. ”Vänsterflum” är vad jag skulle kalla medmänsklighet och ett sunt sätt att förhålla sig till samhället och världen. Vi kan inte fortsätta konsumera och fokusera på pengavinster för världen går under pga det. Välfärden blir till smulor och egot står i centrum. Det säger sig självt att världen inte frodas på det viset. Det ger klyftor som inte redan finns, ökar dem som redan finns och går i slutändan alltid ut på att någon ska tjäna pengar. Hej Lilla USA. Hur kan vi eftersträva att bli som USA? Där de rika är äckligt rika och de fattiga äckligt fattiga? Är inte själva ledordet i USA ”Otrygghet”? Skapa din egen trygghet annars är du utan. Staten har noll ansvar. För den som inte har märkt det – det är dit Alliansen är på väg.

Kommentera

