Jag vänder ryggen till

Så här: jag skiter fullständigt i vad som står eller inte står i SD:s partiprogram. Faktiskt. För liksom med alla andra partier säger det mer om partiet och dess värderingar att se på representanterna för partiet och vilka åsikter de för fram. För det är de personerna som ska företräda och föra talan å partiets vägnar. Hittills har jag sett en rent vidrig människosyn från dessa representanter och att så pass många personer som företräder ett parti har dessa värderingar gemensamt säger mer om vad partiet står för än ett tillrättalagt partiprogram. Så enkelt är det. Så alla som viftar med partiprogrammet som något slags bevis på att SD inte är ett rasistiskt parti – det spelar ingen roll.

Sedan är det ingen tävling i vem som beter sig mest korrekt i sin direkta eller indirekta protest mot SD. Ignorera eller markera, det är upp till var och en. För oss som har ett val. Jag vill markera, för jag känner personligen att försöket att tiga ihjäl och ignorera fungerade så där vid förra valet. Om x antal personer vänder ryggen mot SD så påverkar det inte partiet, nej. Det påverkar kanske inte heller de som röstar på partiet eller funderar på att rösta på partiet. Jag är däremot ganska övertygad om att det påverkar de personer som inte känner sig välkomna i det här landet pga SD. När vi nu ska tillåta rasistisk propaganda pga demokrati (ja, jag känner att det finns en motsägelse i det, men jag förstår att yttrandefriheten innebär rätten att uttala åsikter som inte är direkt olagliga – sedan kan det diskuteras vad som ska ses som hets mot folkgrupp, för är inte indirekt hets också hets?), när de nu ska få stå där och sprida sin dynga om deras icke-önskvärda personer då vill jag stå där som en motvikt till hat och vidrig människosyn. Jag vill vara med och markera hur många som INTE tycker som SD och hur jävla fel jag tycker att deras resonemang är. Det betyder inte att jag hotar demokratin, jag bara väljer att fredligt, men konkret, visa att jag inte vill lyssna.

Vad som påstås gynna eller inte gynna partiet är omöjligt att veta. Vi kan bara gissa. Och min gissning är att människor är en samling individer och reagerar på olika vis, därför kan en handling både gynna och missgynna beroende på vem du pratar med, och huruvida slutresultatet är en effekt av en enskild händelse eller serie av händelser är också ganska svårt att veta. Så länge protester och markeringar sker på laglig väg är det en protest och markering MOT rasism och jag för min del känner att det är viktigt för mig.

Vi som inte känner oss hotade av SD kan ju debattera och diskutera i evigheter vad som är strategiskt det bästa sättet att agera och reagera på SD och rasism. För som sagt, vi har det valet, att välja att agera och reagera, likaväl som vi kan välja att inte agera och reagera. Vi kan vrida och vända på viss reklams vara eller icke vara och huruvida det är rätt att vandalisera eller inte, sedan kan vi gå vidare med livet och fundera på om vi verkligen ska äta tacos för femtioelfte fredagen i rad. För vi är inte direkt berörda. Oavsett hur illa vi tycker om rasism. Vi kan sitta och moralisera och prata strategier utan att tänka på att allt SD gör i offentligheten är käftsmällar och knytnävsslag i magen på människor som inte känner sig välkomna i sitt land. De som ska mötas av det här i tunnelbanan, på torget och exakt överallt annars var de än går i sin vardag.

Det var med det i åtanke jag vände ryggen idag.

Kommentera

