Älskade syster

Det var väntat. Vi har vetat om sedan september att det var så här det skulle bli. Förr eller senare. Vi har gripit efter små halmstrån längs vägen, men innerst inne vetat. Jag har försökt planera, på något märkligt sätt. Försökt förbereda mig. Hela tiden medveten om det oundvikliga. Alltid haft den disclaimern i bakhuvudet att ”vi planerar det här nu, men vi får väl se vad som händer, inget är beslutat och klart förrän vi kommit förbi och ser om det blev av”.

Det går ju att förbereda till viss del. Jag vet inte om det egentligen innebär att något blir lättare, för sorgen kommer ju oavsett. Den sorg jag kände innan är inte samma sak som den sorg jag känner nu. Ett stort tomrum inuti. Som ett hål i magen.

När fokus försvinner från sjukdomen kommer fokus på andra saker. Vad jag kunde ha gjort annorlunda. Hur jag har hanterat vår relation genom åren. Inte helt rätt alla gånger. Man gör det man tror är rätt, det man klarar av. Jag är så ledsen för de gånger jag borde ha funnits där, men inte klarade av. För även om jag var din lillasyster, det där allra minsta syskonet, så växte ju jag upp till slut också. Blev vuxen och borde kanske ha tagit andra beslut. Jag behövde inte bli besparad någonting.

You don’t need to hold my hand
I’ve grown up
No need to be strong
I’ve grown up
No need to dry tears
I’ve grown up
No need to worry
I’ve grown up

[…]

You don’t need to say sorry
I’ve grown up
Don’t need to forget
I’ve grown up
I don’t need to forgive
I’ve grown up

(Emilie Nicolas Grown up)

Älskade, älskade du. Det var inte jag som behövde bli besparad. Det var du. Så mycket du inte skulle behövt uppleva. Jag är så ledsen att jag inte fanns där.

5 thoughts on “Älskade syster

Kommentera

