Det här med sexköp

Jag har sett en hel del argumenterade för att sexköp ska vara lagligt för kvinnans säkerhet, att motstånd till sexköp är att slutshama och påstå att kvinnor måste må dåligt av att sälja sin kropp och att man förutsätter ett psykiskt dåligmående för att kunna göra det överhuvudtaget. Jag har velat bemöta det länge, men jag inte har lyckats formulera eller få fram min poäng. Nu fick jag det serverat genom en ledare i min lokala tidning – Sexköp är inget jämlikt avtal.

För det spelar ingen roll att det visst finns kvinnor som vill sälja sex. Jag har inga problem att förstå att det finns kvinnor som gör det utan att må dåligt, vare sig före eller efter. Det ligger ingen slutshaming eller någon form av föreställning om att ingen kvinna kan tycka om att ligga med främmande män eller bry sig om nämnvärt att det är det deras sysselsättning går ut på. Självklart finns det kvinnor som inte ser sex som något speciellt känslomässigt bundet. Vi är inga små madonnor jämfört med män. Sexuella behov, drifter och synsätt sitter inte i könet utan i personen. Så har vi det ur världen. Det handlar inte om det.

Det handlar om en sysselsättning med kunder som uppenbart inte kan hantera tillgången till tjänsten. Det handlar om människor som faktiskt blir intvingade i sysselsättningen av andra. Eftersom det handlar om något som många – inte alla – mår fruktansvärt dåligt (och även dör) av kanske det kan finnas anledning att se över hur man ska hantera den här typen av tjänster. För oavsett om det finns människor som vill sälja sex, så kan man inte få göra allt man vill om det visar sig att kunder inte kan hantera det och att andra människor tvingar personer att sälja sex. Det finns ett problem här, ett ganska massivt problem som inte försvinner. Att säga att det borde vara lagligt är som att säga att misshandel borde vara lagligt eftersom det finns de som faktiskt finner njutning i att bli slagna och förnedrade. Det är inte rimligt med tanke på det lidande så många utsätts för. Att påstå att det aldrig kommer försvinna och att vi därför borde göra det lagligt kan vi ju jämföra med en hel del saker som inte är lagliga som aldrig kommer upphöra, som hets mot folkgrupp, drogmissbruk, mord, inbrott, ja i stort sett alla brott som finns, antar jag. Det är inget argument.

Artikeln ovan säger allt annat jag vill säga, så läs den.

Kommentera

