Instatips

Instagramkonton att följa, om du inte redan gör det:

@kvinnohat
@svartkvinna
@asiatiskkvinna
@fetkvinna
@machokulturen

Konton att följa, läsa och reflektera. Kontot @kvinnohat har på senare tid haft en del rasifierade feminister som hållit i kontot. De har fått mig att som vit feminist få känna på lite hur det möjligtvis känns för män när feministiska frågor diskuteras. Först skam och ”men inte jag, väl?”. Och det är naturligtvis en del av poängen, att jag ska reflektera och fundera över hur JAG tänker och hur JAG agerar. Men i det stora hela handlar det inte om MIG och det får jag påminna mig själv om hela tiden. Lyssna. Ge utrymme. Reflektera. I den ordningen. Och ja, ska jag vara helt ärlig har jag till och med tänkt den mycket smarta tanken ”fast inte alla vita feminister ju”. Tack och lov har jag insett orimligheten i tanken och gett mig själv en mental bakhuvudssmäll. Nej, inte alla vita feminister, liksom inte alla män, men frågorna de lyfter rör bara vita feminister, liksom vissa frågor bara rör män. Att det finns en handfull undantag tar ju inte bort det faktum att det de lyfter faktiskt händer och händer ofta eftersom inte bara en reagerar. 

Hursomhelst. Följ, om du inte redan gört. 

Kommentera

