Lägg av. Lägg ner. Var snäll.

Jaha, gick jag och sörjde ihjäl mig, undrar en ju. Men nä, jag fortsätter skriva långa inlägg i skallen som jag aldrig får ner på pränt. Det är tydligen så jag rullar nu. Häromdagen skrev jag ett inlägg om fenomenet ”platt mage”. Det skulle ni ha läst, det var bra.

Apropå det måste jag få säga detta – jag är snart 40 år. Större delen av dessa år har jag varit smal. Mitt huvud vill lägga in en liten disclaimer där, men jag tänker inte tillåta det. Jag har alltid (med undantag för graviditeter) varit smal. Aldrig någonsin under dessa snart 40 år har jag haft en platt mage. Eller okej, nu ljuger jag. Jag var smal som ett sugrör som barn s’atte, men från pubertetsålder fram till nu har jag aldrig haft platt mage. Trots ihärdigt bantande och tränande. Nevvö evvö! Vältränad har jag varit i perioder, men magen har alltid haft sitt lilla put och sin lilla degighet. Och?, undrar säkert ni. Jo, grejen är att jag, trots mitt privilegierade tillstånd som smal i allmänhetens ögon, hela tiden har sett mig själv som tjock. Detta på grund av detta eviga jävla tjat om den förhatliga platta magen som uppenbarligen inte ens är möjlig i mitt fall. Om jag kunde ha en platt mage skulle jag helt klart ha uppnått det under något av mina magbesatta år, believe you me.

Jag är medveten om att det här säkert är jävligt provocerade att läsa. Buhu, stackars dig liksom. Jag fattar hela grejen med att jag kan slänga på mig kläder som döljer min brist på platt mage, skapa en illusion av att ha en platt mage och ”problemet” är ur världen. Svårare än så är det inte. Det handlar inte om ”men vi smala har det inte alltid så himla lätt heller, buhu buhu”, utan om denna sjukt irriterande fixering vid totalt oväsentliga saker som vi slänger bort så galet mycket tid på. Vi pratar år i sammanlagd tid, då så mycket har överskuggats av denna otroligt iq-befriade kamp för att uppnå ett ideal. Men observera – det är inte jag som är iq-befriad. Fåfänga eller en önskan av att passa in och försöka leva efter normen och Idealet™ handlar aldrig, aldrig, aldrig om intelligens. Jag är så fruktansvärt trött på att det alltid ska kopplas till huruvida personen är smart eller inte. Lägg av. Det är det faktum att det existerar ideal överhuvudtaget som är iq-befriat. Om något. Att vi dessutom har ett ideal för varenda jävla liten kroppsdel. Magen ska vara platt, benen ska vara långa, låren ska ha ett glapp, stjärten ska vara fast, fötterna ska vara små och händerna långa och smala, armarna muskulösa (men app! app! app! inte för muskulösa om du är tjej!), ryggen spänstlig, axlarna breda alternativt smala, nyckelbenen (en jävla BIT AV SKELETTET!) ska synas, tårna ska följa ett visst mönster storleksmässigt i förhållande till varandra, läpparna ska vara fylliga men inte förstorade, näsan liten och rak, ögonen stora fast inte för stora så att du ser osmart ut, pannan ska vara slät och huden felfri och håret ska vara långt och svallande. Fattar ni att jag har rabblat i stort sett hela kroppen och har inte ens täckt in alla jävla ideal som finns!

Kan vi bara lägga av already? Kroppen är som den är. Ja, vi kan påverka den till viss del. Vi kan roa oss med att pynta den, vi kan skära i den om vi känner för det och vi kan träna tills vi faller ihop i en pöl av svett – inget mera rätt eller fel än det andra. Vi gör det vi vill göra med våra egna frikkin kroppar.

Slogs av en annan sak idag – är vi inte himla roliga när vi påpekar att det är positivt med folk som inte vet om hur bra/snygg/rolig/annat positivt de är? Det ses liksom som så avväpnande och charmigt med någon som går runt och är fantastisk på något vis utan att veta om det. Snarare tragiskt när en tänker efter. Sorgligt liksom. Snacka om att vara missunnsam. Faktum är väl att vi borde vara medvetna vid det här laget hur osäkra vi alla är och hur säkra så många är på sin egen uselhet att vi borde vilja att alla fattade hur bra de egentligen är. Men nä, små ogina skitar är vi istället och går runt och charmas av andras osäkerhet.

Slut på ordbajseri för denna gång.

 

Kommentera

