The world is nuts

Har blivit den där skittråkiga personen som bara pratar sjukdomar. Misstänker någon form av allergi mot nötter/sesamfrön, vilket verkligen inte är det lättaste att anpassa sig efter. Jävlar i min låda, vad svårt det är att handla ätbara saker! Antingen för att jag inte vet vad det innehåller (pga usel information på förvånansvärt många ställen/saker) eller för att CIRKA ALLT INNEHÅLLER NÖTTER ELLER SPÅR AV NÖTTER. Känner en enorm respekt och empati för alla (fellow?) nötallergiker out there. Har försökt googla mig till information om vad jag ska undvika och hittar uttömmande svar som ”undvik att äta mat ute, undvik godis, snacks, bröd, allafödoämnendukantänkadigattinmundiga”. JAHA! Jamen okej. Jag känner mig så informerad och kunnig på området nu. Försöker gå på någon slags sunt förnuft, men hittade någon sida där en förälder till nötallergisk dotter berättade att de lyckats köpa KÖTTFÄRSSÅS med nötter i på någon restaurang. Världen är nötgalen! Och jag med den, för jag älskar nötter och kan möjligtvis ha överdoserat lite på nötfronten. S’atte.

Känner dock att jag vill upplysa alla restauranger och caféer om att glutenallergi och laktosintolerans visserligen är jobbiga åkommor som absolut inte ska avfärdas eller bortses från, men hur kommer det sig att ALLA (okej, överdrift) informerar om gluten och laktos men inte om nötter?! Folk kan DÖ av nötallergi. Av laktos och gluten blir man bajsnödig och gasig. Det finns en viss orimlighet här, håller ni inte med?

I alla fall. På måendefronten i övrigt intet nytt. Eller jo, det nya är att jag numera har en remiss till neurokirurgen. Jag går bara och gapar invärtes och fattar ingenting. Det låter värre än det egentligen är. Man har hittat ett fel i hjärnan, det ska undersökas närmare, men det verkar inte vara hela världen och det är inte akut. Fast vetskapen att jag går runt med ”ett fel” i hjärnan är ju något jag gärna hade varit utan, känner jag rent spontant. Blev uppringd av en kurator från neurokliniken idag och bröt väl ihop lite. Är ej så stabil just nu. Hon tyckte, inte helt förvånande, att jag verkade behöva någon att prata med.

Så ja. Där är läget nu.

 

Kommentera

