Lista om året som gått – 2014

Spammar tydligen bloggen med inlägg idag. Kom på att jag måste göra den här listan innan året är slut, så varför inte just nu? Som ni ser är det här ett helt olåst inlägg, generöst nog.

1. Gjorde du något i år som du aldrig har gjort förut?
(Börjar med att varna för att det här årets svar förmodligen är aningens mörka och deprimerande.)
Ja, jag vakade över min syster och upplevde döden på ett sätt jag aldrig har gjort tidigare.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag ger fortfarande inga nyårslöften. Låt stå, liksom.

3. Fick någon du känner barn?
Ja, grannhuset fick tillökning.

4. Dog någon som stod dig nära?
Ja, tyvärr.

5. Vilka länder besökte du?
Inga andra än detta.

6. Är det något du saknade 2014 som du vill ha 2015?
Lugn och ro. Livsglädje och -lust. Lite ljus och positiva saker i största allmänhet.

7. Vilket datum kommer du alltid att minnas?
10 juni.

8. Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Att jag har min familj, trots allt.

9. Vilket var ditt största misstag?
Jag har säkert kunnat göra många saker bättre, men inget speciellt som jag kan komma på.

10. Vilket var ditt bästa inköp?
Smink. Smink är alltid bra inköp. Eller ja, ok – lite nya möbler som har fått hemmet att kännas lite roligare.

11. Vad spenderade du mest pengar på?
Samma svar som förra och förrförra och förrförrförra året: Smink. Without a doubt.

12. Vad gjorde dig riktigt glad?
Min familj. Always.

13. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Ja, så pass att jag trodde att jag skulle dö. På riktigt. Men det var ”bara” utmattning, s’atte.

14. Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2014?
Jag tror ju knappast att jag kommer att kunna koppla året till den här artisten sen, men min absoluta favorit under det här året har varit Ed Sheeran.

15. Mådde du bättre eller sämre under 2014 än vad du gjort tidigare år?
SÄMRE. Med stora bokstäver.

16. Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Att sörja och bearbeta. Men det är väl aldrig för sent för det.

17. Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Jag hade nog inte kunnat göra på så många andra sätt. Det jag kanske har ägnat lite för stor del av tiden till, det var mitt andningshål och mitt sätt att försöka hålla förståndet intakt.

18. Hur var din julafton?
Den har inte varit än men jag gissar att det blir en bitterljuv julafton. Glada att få vara tillsammans men ledsna över den som saknas.

19. Blev du kär?
Många gånger. I min man.

20. Vilket program har varit det bästa på tv?
Orange is the new black, Hart of Dixie, Royal Pains, Drop Dead Diva, New Girl, alla Real Housewives-serier, Vanderpump Rules. Mina obsessions det här året.

21. Hatar du någon som du inte hatade förut?
Ja, faktiskt. Åtminstone känner jag en stor dos agg gentemot alla som har hjälpt SD till det de är idag. Jag tror inte ens det handlar om missnöje eller missförstånd eller oinsatthet, det handlar om ren och skär jävla rasism och tycker vi ska se det för vad det är istället för att komma med tusen ursäkter. Fan, vad jävla in i helvetes arg jag är! GAH!

22. Vilken var den bästa boken du läst under året?
Fredrik Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt kom som en käftsmäll efter min systers bortgång. Så många beröringspunkter och det går för övrigt inte att läsa en Backmansk bok utan det där ständigt skavandet ontet i bröstet medan man fnissar sig genom boken.

23. Vilken var din största musikaliska upptäckt?
Ja, det får väl bli Ed Sheeran då.

24. Önskade du dig något som du fick?
Ja.

25. Önskade du dig något som du inte fick?
Många saker.

26. Vilken var årets bästa film?
TV-serier är min grej, inte filmer. Fast jag har nog sett någon riktigt bra film på Netflix, känns det som. Kan bara inte komma på vilken.

27. Vad gjorde du på din födelsedag?
Fikade med familjen.

28. Vilka var de bästa människorna som du träffade?
Det har varit ett väldigt familjeinriktat år, så jag svarar familjen.

29. Hur skulle du beskriva din klädstil?
Under höst och vinter är Tubsjal mitt mellannamn. Tajta brallor och generös vidd på tröja/blus. Mycket koftor och – faktiskt – platta skor (!). Minns inte ens vad jag hade för typ av kläder i somras. Den här sommaren är ett enda stort töcken tyvärr.

30. Vad fick dig att må bra?
Att vara hemma. Att glo på tv-serier och fly in i någon annans fantasi. Allt som distraherade.

31. Vilken kändis var du mest sugen på?
Ingen.

32. Vem saknade du?
Mig själv mest, tror jag.

33. Vilken var din bästa månad?
Kan inte minnas någon månad som speciellt bra.

34. Finns det något som du skulle kunna ha gjort bättre?
Har jag inte svarat på det här redan? Hursomhelst. Jag tror inte det. Som sagt. Jag gjorde vad jag kunde under omständigheterna, kan jag väl säga.

35. Hur kommer nästa år att skilja sig från det här?
Förhoppningsvis lite ljusare, lite lättare?

Kommentera

